Strikkeoppskrift: Jakke med flettearm

Garn

Dobbel trd av Pfugl fra Dalegarn. Jeg brukte 14 nster til denne oppskriften. Min er strikket i fargen 7915 Rd. Se bilde av den her.

Bakstykke

Legg opp 70 masker p pinne nr. 7. Strikk rillestrikk fram og tilbake til arbeidet mler 65 cm. Fell av.

Forstykker

Legg opp 30 masker p pinne nr. 7. strikk rillestrikk fram og tilbake til arbeidet mler 65 cm. Fell av. Lag et forstykke til p samme mte. Pass p at du har likt antall omganger p forstykkene som du har p bakstykket.

Ermer

Legg opp 30 masker p pinne nr. 7. Strikk de frste to omgangene fr flettemnsteret p denne mten:

1.      omgang: 9 rett, 2 vrang, 8 rett, 2 vrang og 9 rett.

2.      omgang: 9 rett, 2 rett, 8 vrang, 2 rett og 9 rett.

Begynn p diagrammet for flettemnsteret. Nr du har strikket dette diagrammet n gang, skal du ke n maske i hver side p neste omgang. Fortsett ke n maske i hver side hver 10. omgang, til du har til sammen 60 masker p pinnen.  Du skal strikke rillestrikk fram og tilbake p omrdet utenfor flettemnsteret. Diagrammet for flettemnsteret skal strikkes til sammen tte ganger. Etter siste fletting, strikker du sju omganger til fr du feller av. Husk strikke rett over rett og vrang over vrang p flettemnsteret.

Diagram for flettemnsteret

Til slutt monteres jakken ved sy forstykkene sammen med bakstykket over skuldrene. Sy deretter ermene p forstykket og bakstykket ved skuldrene. Til slutt syr man sammen ermene p undersiden og syr forstykkene sammen med baksykket i sidene.

Sjekk ut min lille video om hvordan man strikker flettestrikk her.

Flg meg p blogloving

#strikke #strikkejakke #flettestrikk #pfugl #dalegarn