Strikkeoppskrift: Mathildegenseren

Garn

7  nøster Påfugl fra Dale Garn

Pinner

Stor rundpinne nr. 7

Liten rundpinne nr. 7

Strømpepinner nr. 7 

Flettepinne 

Plaggets mål

Overvidde ca. 110 cm

Hel lengde ca. 68 cm

Ermlengde ca. 45 cm

Bol

Legg opp 120 m på stor rundpinne nr. 7 med en tråd Påfugl. Strikk vangbord 5 cm. Strikk en omgang rett samtidig som du øker 22 m jevnt fordelt = 142 m. Strikk 13 m rett, strikk diagram A, og strikk 84 m rett til du er på begynnelsen av omgangen igjen. Fortsett til arbeidet måler ca. 40 cm. Sett de 71 maskene som utgjør bakstykket over på en annen rundpinne, og strikk forstykket fram og tilbake på pinnen til det måler 55 cm. Begynn fra rettsiden og strikk 28 m, fell 15 m og strikk 28 m. Husk å fortsatt strikke rett over rett og vrang over vrang. Hold av å strikke flettene når du begynner på fellingen for halsåpningen. Strikk hver side av halsåpningen ferdig hver for seg. Fell en maske ved halsåpningen hver 2. pinne til du har 19 m igjen på pinnen. Gjenta på andre siden av halsåpningen. Fell av. Strikk bakstykket frem og tilbake til det måler 59 cm. Husk å strikke rett på rettsiden og vrang på vrangsiden. Begynn fra rettsiden og strikk 24 m, fell 23 m og strikk 24 m. Strikk hver side av halsåpningen ferdig hver for seg. Fell en maske ved halsåpningen hver 2. pinne til du har 19 m igjen på pinnen. Gjenta på andre siden av halsåpningen. Fell av.

Ermer

Legg opp 26 m på strømpepinne nr. 7. Strikk vrangbord rundt til arbeidet måler 5 cm. Strikk en omgang rett samtidig som du øker 26 m jevnt fordelt = 52 m. Bytt til liten rundpinne nr. 7. Strikk 8 m rett, strikk diagram B/C, og strikk 8 m rett til du er på begynnelsen av omgangen igjen. Fortsett til arbeidet måler ca. 45 cm. Samtidig skal du øke en maske på begynnelsen av omgangen og en maske på slutten av omgangen hver 2. pinne til du har 80 m. Fell av når arbeidet har nådd ønsket lengde. 

Montering

Vreng bolen og ermene slik at vrangen kommer ut. Sy sammen over skuldrene, og sy i ermene. Fest alle løse tråder. 

Hals

Plukk opp de 15 maskene på forstykket og de 23 maskene på bakstykket på liten rundpinne nr. 7. Plukk opp 10 masker på hver side langs med halsåpningen foran, og 5 masker på hver siden langs halsåpningen bak, slik at du har 68 masker på pinnen. Må du plukke opp flere masker for å unngå hull, gjør du det. Strikk en omgang rettstrikk rundt samtidig som du feller masker jevnt fordelt, slik at du har 60 m på pinnen. Strikk vrangbord 11 cm. Fell av. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy til med løse sting. 

Min er strikket med Påfugl i fargen 7901 Lys gul. Jeg har valgt å strikke sammen over skuldrene, i stedet for å felle av og sy sammen. Dette gir en nærmest usynlig søm over skuldrene. Du kan se video av hvordan man gjør dette her. Hvis du vil se hvordan man strikker flettestrikk, har jeg en instruksjonsvideo her.

Følg meg på blogloving

#strikke #strikkegenser #sommerstrikk #flettestrikk #påfugl #påfuglgarn #mathildegenseren 

9 kommentarer
      1. Jeg er en S/M. Og genseren er oversized på meg. Absolutt mulig å strikke den større. Strikk bolen lengre og øk antall masker på glattstrikken på bolen. Ermene vil nok være store nok som de er.

        1. Kunne du hjulpet meg med hvor mange masker osv. jeg må legge på og hvordan oppskriften da blir videre om jeg vil ha den i en XL? er vanligvis en L/XL.

          1. Det beste er å ta noen mål av en genser du har, som har den passformen/størrelsen du ønsker. Og bruke den som en slags mal. Strikkfasthet varierer fra person til person. Så det blir umulig for meg å gi deg noe eksakt maskeantall dessverre. Du må nesten bare prøve deg fram. Lykke til:)

    1. Denne genseren ser så herlig kosete ut at jeg må prøve å strikke den, selv om jeg egentlig liker best rundfelling eller raglan, så je slipper plukking av masker og isying av ermer 😉
      Prøver meg på å følge ditt masketall i første omgang. Er den for liten til meg, finner jeg helt sikkert andre brukere.
      Må nok kikke innom resten av bloggen din også 😊

    2. Hei. Nydelig genser som jeg holder på å strikke. Men stusser på ermene… det går jo ikke opp… mønsterrapporten er på 42 m, og du skriver «start med 8 m rett, mønsterrapport og så 8 m rett igjen». Går ut fra at mønsterrapporten skal sentreres, og så blir det de rettmaskene det blir, før og etter økning? ( altså færre før og flere etter…).

    3. Hei, ser innlegget er fra 2018 men lurte på hvis du enda har genseren om du kunne sjekket strikkefastheten på 10 cm? Skal strikke til min søster som ønsker den i S/M og vett jeg strikker strammere enn normalt så greit og vite om jeg må opp 1 eller 2 pinner før jeg starter 🙂