Strikkeoppskrift: Pullover

Garn

4 nøster Pus fra Du Store Alpakka (4049 – Karamell)

2 nøster Tynn Silk Mohair fra Sandnes Garn (2543 – Brunt sukker)

Pinner

40 cm rundpinne nr. 6

60 cm rundpinne nr. 6 og 8

Plaggets mål

Overvidde ca. 100 cm

Hel lengde ca. 55 cm

Vrangbord

Legg opp 75 m på pinne nr 6. Strikk en omgang vrang. Første m på hver omgang strikkes ikke, men tas over på høyre pinne. Pass på å ha tråden på vrangsiden av arbeidet.  Strikk 1r 1vr 15 omganger. Klipp av. Legg opp nye 75 m på samme pinne. Strikk en omgang vrang. Deretter 10 omganger 1r 1vr. Strikk rundt en omgang over alle maskene mens du feller 30 masker jevnt fordelt (strikk 3 m, strikk 4. og 5. m sammen). Du har nå 120 m.

Bytt til pinne 8. Strikk 9 m, strikk diagram, strikk 69 m, til du er på begynnelsen av omgangen igjen. Strikk diagram 7 ganger i høyden.

Forstykke

Strikk forstykket (60 m) fram og tilbake til du har strikket diagrammet 1 ganger i høyden. Første m på hver omgang strikkes ikke, men tas over på høyre pinne. Pass på å ha tråden på vrangsiden av arbeidet. Når du begynner på diagrammet 2. gang skal du felle 1 maske på begynnelsen og 1 maske på slutten av omgangen, for å gjøre rom til ermehullene. Fell de neste 3 gangene du begynner på diagrammet, slik at du feller på hver 4. omgang, i alt 4 ganger. Det skal nå være 5 m igjen i ytterkant av diagrammet. Strikk videre til du har strikket diagrammet til sammen 20 ganger i høyden. Arbeidet måler nå ca 50 cm på framsiden. Begynn fra rettsiden. Strikk 20 m, fell 12 m, strikk 20 m. Fortsett med diagrammønsteret. Strikk hver side av halsåpningen ferdig hver for seg. Fell 1 m ved halsåpningnen hver 2. omgang til du har 16 m igjen på pinnen. Gjenta på andre siden av halsåpningen. Fell av, eller strikk sammen over skuldrene med det ferdige bakstykket som vist her:

Bakstykke

Begynn fra vrangsiden. Strikk bakstykket (60 m) fram og tilbake 3 omganger. På neste omgang felles det 1 m på begynnelsen og 1 m på slutten av omgangen. Fell slik hver 4. omgang til du har 52 masker på pinnen. Strikk videre på bakstykket til du har strikket til sammen 49 omganger fra begynnelsen på ermehullet. Strikk 18 m, fell 16 m, strikk 18 m. Strikk hver side av halsåpningen ferdig hver for seg. Fell 1 m ved halsåpningen hver 2. omgang til du har 16 m igjen på pinnen. Gjenta på andre siden av halsåpningen. Fell av, eller strikk sammen over skuldrene.

Hals

Plukk opp de 12 maskene og du felte av foran på forstykket. Plukk opp 15 m, de 16 maskene du felte på bakstykket og 15 m (58m). Strikk 1r 1vr 16 omganger. Brett halskanten inn på vrangsiden, og sy fast med lette sting.

Ermer

Plukk opp 62 +/- masker på pinne nr 6 langs åpningen langs ermehullet. Strikk 1r 1vr 16 omganger. Brett ermekanten inn på vrangsiden, og sy fast med lette sting. Gjenta på andre ermehull.

Diagram

Felletips: På begynnelsen av omgangen ta 1 m over på høyre pinne, strikk 1 m og dra den første masken over den strikkede masken og av pinnen. På slutten av omgangen strikk 2 masker rett sammen.

0 kommentarer