1. Försökte att sticka några strumpor förut men lyckades inte. Nu har jag äntligen förstått hur man gör. Tack för den här videon.

    2. Betina: Tykkelse du bruker på garn og pinner vil ha noe å si. Jeg bruker pinne nr 3, og garnet jeg bruker er fra Drops og heter Merino Extra Fine(garngruppe B). På sokker i damestørrelse legger jeg opp 48 masker, og på herrestørrelse legger jeg opp 56 masker. Lengden på foten finner du ved å måle slik som i videoen. Man begynner å felle av til til tærne når arbeidet rekker fram til lilletåa. Hvordan du lager hælen vil variere ut fra hvor mange masker du legger opp. På damesokker har jeg 24 masker på baksiden av hælen. Når jeg begynner på hælkappen strikker jeg da 15 masker før jeg feller den første gangen. På herresokker strikker jeg 17 masker før første felling. Man strikker halvparten av maskeantallet på pinnen pluss 3 masker (dame 24/2+3=15 herre 28/2+3=17).

      Håper svaret var til hjelp:)

    3. Hei! 🙂
      Vet at dette er et eldre innlegg, men håper på svar! Jeg har brukt videoen du har lagt ut til å strikke sokker til meg selv (tusen takk for veldig tydelige forklaringer, denne skjønte jeg!). Jeg har begynt å strikke sokker til kjæresten, så jeg har lest på dette innlegget hvor mange masker man legger opp til herresokker, og kommet til hælkappen. Første gang man strikker på vrangsiden etter at jeg har snudd arbeidet, skal man på damesokker ta over en maske løst til høyre pinne, og deretter strikke 7 masker. Stemmer dette på herresokker også? Er det +3 på dette også – altså, så i stedet for 7 er det 10, osv.?
      Takk på forhånd for svar!

    4. Signe: Hei:)

      Så gøy å høre at du har hatt nytte av videoen! Regner med at du da har lagt opp 56 masker, og sitter nå igjen med 28 masker som utgjør hælkappen? Da skal du aller først strikke 17 (halvparten av maskeantallet + 3) masker fra rettsiden. Videre tar du neste maske løst av og over på den høyre pinnen, strikk den neste masken rett, og dra den forrige masken over den strikkede masken, og av pinnen. Strikk så én maske rett.

      Videre er det akkurat likt som på damestørrelsen. Du begynner med 7 masker fra vrangsiden.

      Håper svaret var til hjelp, og lykke til med sokkeparet til kjæresten:)

    5. Fantastisk fin video. Har det utrolig kjekt med å se mye filmer med hvordan andre strikker. Alltid noe å lære av andre. Dette ble topp. Du er så flink! Stå på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg