Strikkeoppskrift: Bestemors ullsokker

Legg opp 48 masker likt fordelt på fire pinner. Strikk to rette, to vrange til arbeidet måler 14 cm (ca. 40 omganger).

Baksiden av hælen

Strikk de første 24 maskene inn på én pinne. Strikk fram og tilbake på disse 24 maskene, til du har strikket i alt 20 omganger. Du skal strikke rett på rettsiden, og vrangt på vrangsiden.

Hælkappen

Du skal nå begynne fra rettsiden, og strikke 15 masker rett. Ta neste maske løst av og over på den høyre pinnen, strikk den neste masken rett, og dra den forrige masken over den strikkede masken, og av pinnen. Strikk én maske rett.

Snu arbeidet slik at du begynner på vrangsiden. Ta den første masken løst over på den høyre pinnen (dette er den siste masken du strikket rett på rettsiden før du snudde). Strikk 7 masker vrangt.  Strikk to masker vrang sammen. Strikk én maske vrang.

Snu arbeidet slik at du begynner på rettsiden. Ta den første masken løst over på den høyre pinnen. Strikk 8 masker rett. Ta én maske løst av. Strikk den neste masken rett, og dra den forrige masken over den strikkede masken, og av pinnen. Strikk én maske rett.

Fortsett på denne måten, med å strikke én maske mer for hver gang, (9, 10, 11, 12, 13) til du har 16 masker igjen på pinnen. Du skal nå strikke fra rettsiden. Løft den første masken over på høyre pinne uten å strikke den. Strikk de neste 15 maskene.

Kilen

Ta opp 10 masker oppover langs siden av hælen. Strikk videre på oversiden av foten som vanlig (to rette og to vrange). Ta opp 10 masker nedover langs den andre siden av hælen. Strikk de neste 8 maskene inn på samme pinne. Du er nå på begynnelsen av omgangen.

Strikk en omgang over alle maskene. Husk å fortsette med to rette og to vrange på de 24 maskene som utgjør oversiden av foten.

Strikk den første pinnen til det er 3 masker igjen. Strikk to masker sammen, og strikk den siste masken. Strikk de 24 masken på oversiden av foten som vanlig. På den siste pinnen på omgangen begynner du med å strikke én maske, så strikker du to masker sammen. Strikk resten av maskene på pinnen.

Strikk så en hel omgang uten å felle. Fortsett med å strikke en omgang med felling og en omgang uten felling, annenhver gang, til du har 48 masker til sammen.

Foten

Strikk rett på undersiden av foten, og to rette, to vrange på oversiden av foten til du har nådd ønsket lengde. Sokken bør rekke deg til lilletåa før du begynner på tåfelling.

Tåfelling

Strikk den første pinnen til det er 3 masker igjen. Strikk to masker sammen, og strikk den siste masken. På pinne nummer to begynner du med å strikke én maske, så strikker du to masker sammen. Strikk resten av maskene på pinnen. På pinne nummer tre strikker du til det er 3 masker igjen. Strikk to masker sammen, og strikk den siste masken. På den siste pinnen begynner du med å strikke én maske, så strikker du to masker sammen. Strikk resten av maskene på pinnen.

Strikk så en hel omgang uten å felle. Fortsett med å strikke en omgang med felling og en omgang uten felling, annenhver gang, til du har 12 masker igjen. Husk å fortsette med to rette og to vrange på oversiden av foten.

Fell av til tåa ved å dra garnet igjennom de 12 maskene.

Bruk ei heklenål til å dra garnet igjennom tåspissen og inn i sokken.

Fest det løse garnet godt med nål på vrangsiden av sokken.

 

Følg meg på bloglovin

#diy #strikk #stikke #strikkeoppskrift #oppskrift #strikkesokker #sokker #ullsokker

 

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Heihei! Først og fremst vil jeg takke deg for at du har ordnet en så fin og detaljert beskrivelse på hvordan strikke sokker, jeg har tidligere slitt veldig med å strikke hælen, men dette er ikke noe problem lenger etter jeg så denne videoen! men jeg lurer på en liten ting, jeg er nå kommet så langt hvor jeg har tatt opp 10 masker på hver side av sokken, og det står at jeg skal strikke 8 masker på samme pinne, men jeg har 16 masker ( hælsiden), hva skal jeg gjøre? hva har jeg gjort galt? vis du skjønte hva jeg mente? hehe.

    2. Helene Gravdal: Tusen takk! Håper du har det gøy med sokkestrikkinga:) Jeg tror jeg forstår hva du mener. Det er riktig at du har 16 masker på den pinnen. Men du strikker 8 av de over på den pinnen du akkurat tok opp 10 masker på. Da blir midten av baksiden på hælen starten på strikketøyet. Videre strikker du de neste 8 maskene inn på en nye pinne, og fortsetter å strikke de 10 nye maskene inn på den samme pinnen. Da har du to pinner med 18 masker på hver, og to pinner med 12 masker på hver. Håper dette hjelper deg:)

    3. Heisann! Tusen takk for at du deler oppskrift! Har virkelig lyst til å prøve disse, så jeg lurer på hvilke pinnestørrelse og garn det er du bruker? 🙂

    4. Hei!
      Jeg pleier å bruke 2,5-3 når jeg strikker sokker. Garn fins det mange å velge mellom. Til sokker som må tåle litt slitasje er det greit å bruke et ullgarn som også har noen prosent nylon i seg. Som f.eks Sisu fra Sandnes. Når jeg strikker sokker som sal være ekstra myke og pene, liker jeg å bruke Merino Ekstra Fine fra Drops. Dette garnet er veldig lett å strikke meg, og gir et pent resultat.

    5. Hej
      Tak for en rigtig god opskrift, så lærte jeg endelig at strikke strømper.
      Men ville høre om du ved hvad der skal ændres i opskriften hvis man vil strikke andre størrelser ?

    6. Så fint og enkelt beskrevet 😊
      Hvilken størrelse er dette?
      Kan du gi meg flere str.?
      Dame 38/ herre 42 er jeg ute etter😊

    7. Hei! Dette var en god oppskrift for en som lærer seg å strikke sokker 🙂 men jeg lurte på når det står «strikk en omgang med felling og en omgang uten felling» (det står under overskriften Kilen) Hvordan strikker man den runden med felling? Det vises ikke på filmen. Man skal vell ikke begynne å strikke to masker rett for å så dra over den første masken?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg