Strikkeoppskrift: Øl-vott


Votten er strikket i Fritidsgarn fra Sandnes. Farge nr. 2650. Dette garnet er perfekt for arbeid som skal toves etter strikking.



Legg opp 40 masker jevn fordelt på fire pinner i størrelse nr. 5,5.


Strikk rettstrikk til arbeidet måler 15 cm. For meg vil det si omtrent 35 omganger. Men det vil selvsagt variere ut i fra hvor stramt man strikker.

Strikk så de første 20 maskene på omgangen inn på en rundpinne i størrelse nr. 5,5. Videre legger du opp 20 nye masker på pinnen, slik at du har 40 masker til sammen på rundpinnen.

Strikk fram og tilbake på disse 40 maskene til du har strikket ytterligere 40 cm (ca. 90 omganger). Du skal strikke rett på rettsiden og vrangt på vrangsiden. Arbeidet måler da til sammen 55 cm.

Bytt tilbake til strømpepinner igjen. Fordel de 40 maskene på to pinner. Plukk opp 20 masker nederst, der du la opp 20 ekstra masker.

Brett ned slik at det ser ut som bildet over.

Brett fra venstre og inn, slik at de ser ut som bildet over. De to strikkepinnene som er i midten skal strikkes sammen og felles av. Jeg pleier å bruke denne teknikken for å gjøre dette.

Når du har strikket de to pinnen sammen, vil det se ut som bildet over. Strikk de to andre pinnene sammen på samme måte.

Når du vrenger arbeidet skal det se ut som bildet ovenfor.

Vreng arbeidet tilbake og brett det slik at det ser ut som bildet over.

Plukk opp 45 masker på begge sidene, slik som vist på bildet ovenfor.

Strikk sammen en maske fra den innerste pinnen og en maske fra den ytterste pinnen, slik at du halverer maskeantallet til 45 masker som vist på bildet ovenfor. Strikk en omgang over alle de 45 maskene. Nå skal du begynne å felle. Strikk 6 masker. Strikk så 2 masker sammen. Fortsett på denne måten ut omgangen. På neste omgang strikker du 5 masker før du strikker 2 masker sammen. Det felles på hver omgang, med en maske mindre mellom fellingene for hver omgang. Fortsett å felle til du har 4 masker igjen. Dra garnet gjennom de 4 maskene og fest garnet på vrangsiden.

Alt du trenger å gjøre nå, er å kaste votten i vaskemaskinen på 40 grader med litt Milo. Hvis votten ikke er tovet nok etter en runde i vaskemaskinen, kan du kjøre den en gang til.

 

Følg meg på bloglovin

#strikke #strikk #strikking #strikkeoppskrift #oppskrift #ølvott #ølvotter #diy

 


 

 

42 kommentarer
    1. Ida: Great minds think alike;) Jeg blir hvert fall alltid glad når jeg ser at folk bruker bilder til å forklare. Er ikke alltid alle oppskrifter er så rett fram akkurat.

    2. Hei
      Tusen takk for super oppskrift!
      Jeg lurer på hvordan du gjør når du plukker opp masker?
      Bruker du “nytt” garn, eller stikker du bare pinnen inn i maskene som allerede ligger der?
      Har prøvd å google, er nybegynner i strikking, og i forklaringene der, viser de at man tar nytt garn med heklenål.
      Men utifra bildene dine, ser det ikke ut som om du gjør det?
      Takknemlig for svar 🙂

    3. Guro: Det er riktig. Jeg bruker bare de maskene som ligger der. Men gjør ingen ting om du bruker nytt garn og lager nye masker heller. Jeg gjør det når jeg strikker hæl på sokker f.eks. Hvis du ser på videoen min om hvordan man strikker sokker. Så kan du se hvordan man plukker opp nye masker, hvis du vil gjøre det på den måten. Lykke til! 🙂

    4. Ble akkurat ferdig med ølvotten min etter oppskriften du har her, så fornøyd! 😀 Takk for bra oppskrift. Har du forslag til oppskrift på en vanlig vott til den andre hånden i samme garn/størrelse på pinner og som passer fint i størrelse til denne etter toving? Så det blir et par?

    5. Hei, der hvor man stikker hånden inn, bretter du dette innover eller utover? Jeg ville trodd at det skulle brettes innover og så sys fast, men når jeg ser på første bildet, virker det nesten som om du har brettet utover? 🤔 Ellers veldig god forklaring, snart i mål her ☺️

    6. Hei! For en fin oppskrift. Psser den både dame og mann tro? Tenkte også å strikke den tovede votteoppskrifta du linket til over. Hvilken str blir den? Burde man strikke ekstra omganger til herrestr?

    7. Kathrine: Hei:) Takk for det! Jeg har ganske små hender. Så vil nok tro den blir liten til en mann. Men jeg har kjørt den to ganger på toving i vaskemaskinen. Hvis du tover den bare én gang, så kan det hende den passer til en mann. De er også ganske formbare mens de er våte. Når det gjelder de vanlige tovede vottene, blir de helt sikkert for små til en mann. Så der ville jeg økt maskeantallet både på vott og tommel. Hvis du legger opp f.eks 50 masker i stedet for 36, vil vidden på votten bli ca 40% større. Kommer jo helt an på størrelsen på mannehånda. Men som sagt, jeg har små hender.

    8. Jeg tenkte på vrangborden 😉 Jeg endte opp med å brette den ca to cm fra vranga og ut på fremsiden og sydde fast slik at det ble en fin kant ☺️

    9. Hei!
      Har du en e-post jeg kan kontakte deg på? Vi ønsker gjerne å dele dette flotte innlegget med våre lesere på kreativeideer.no.

    10. Hei! Lyst til å strikke denne til en mann med ganske grove hender. Ser du skrev at det da kunne være lurt å tove bare en gang, men for å være helt sikker fungerer det da å strikke arbeidet lenger før jeg syr sammen? Eller burde jeg legge på masker for å få den bredere også?

    11. Eir: Jeg strikket den til mann med samme oppskrift, men tovet bare én gang. Kommer vel helt an på hvor store hender han har. Strikker du den lenger, vil «hullet» der flaska/boksen skal være, bli større i omkrets. Så det ville nok ikke jeg gjort. Flaska/boksen skal jo passe oppi det hullet. Da ville jeg heller satset på å legge til noen masker for å få den bredere. Lykke til! Håper du finner ut av det:)

    12. Hei og takk for fin oppskrift.
      Jeg har lyst til å strikke denne, men i Kauni. Vet du hvordan det tover i fht Fritidsgarn og om det blir stor forskjell på størrelsen?

      1. hei! litt seint spørsmål;) Men lurer på kva pinnestørrelse og antall maaker du brukte når du strikka ølvott med iglo garnet?

    13. Heia☺️kjempefin oppskrift og bra med bilder👍har nå laget fem stk og begynt på nr. 6😃fine gaver👍også får man brukt opp restene av garn man har liggende og ikke får brukt til noe annet👍😊takk for at du deler ☺️

    14. Flott at du deler mønster 😃. Strikker nå, men får ikke fellingen på bunnen til å stemme. Med 45 masker går det ikke opp med å strikke 6 masker og deretter de to neste sammen.

    15. Hei! Jeg har begynt på denne, men hvordan strikker du rett på rettsiden? Når jeg tar opp pinnene å skal strikke så blir det vrang på rettsiden🙄

    16. Tusen takk for en fantastisk strikkeoppskrift! Nå strikker jeg til hele familien min, både barn og barnebarn. Så nå får alle både vottene og ølvotten (kakaovott til barnebarn 😄). De tova vottene passer jo også perfekt som innervott til vindvotter!!

    17. Hei. Når eg strikker «bunnen»/siste fellingene så blir den som på vrangen. Skal den egentlig strikkes med vrang-masker?

    18. Jeg synes det er litt vanskelig å skjønne hvordan du gjør det når du skal halvere maskeantallet. Kan du for klare litt enklere/mer. Hva er regnet som innerste og ytterste pinne og på hvilken måte strikker du de sammen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg